tirsdag 30. april 2013

gulrotmatmuffins.

hvis noen har stalket på tumblr eller instagram, har de kanskje sett at jeg har lagd gulrotmatmuffins opptil flere ganger i løpet av den siste uken. senest på søndag lagde jeg dem til frokost. jeg syns det er så fint å kunne bruke litt ekstra tid på å lage maten man skal spise, spesielt når det er frokost eller andre måtider man til vanlig bare rasker sammen (les: brødskiver med pålegg eller youghurt med müsli). matmuffins er genialt. de er små og søte. man er nesten nødt til å bli et hakk gladere hvis man kan spise muffins, selv om det ikke er dessertmuffins med masse sukker i. jeg vet i alle fall at det gjør min dag bedre.


til fire stykker trenger du;
1 egg
0.5 dl (50 gram) kesam
2 ss mel (fx 1 ss havremel og 1 ss sammalt havre)
1/2 ts bakepulver
litt kruskakli
litt krydder (jeg bruker kanel og malt muskatnøtt)
1 neve (ca 20 gram) rosiner
1 revet gulrot

slik gjør du;
bland først egg og kesam godt sammen før du har i resten av ingrediensene. hell røren i fire muffinsformer (fordi det ikke er noe smør/olje i dem, er det en fordel å bruke silikonformer). stek på 175 grader i 20 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

❦ nature is a language, can't you read?