lørdag 6. april 2013

cookies med sjokoladebiter.



jeg snakket en gang med en som fortalte at han brukte kommentarsidene i lokalavisen som et mål på hvordan samfunnet hadde det. dersom folk bruker tid på å klage på trivielle ting, og gjerne hvis de ikke kommer med noen form for konstruktiv kritikk, men heller regelrett syting, er ståa ganske så bra. akkurat på samme måte har jeg funnet ut at jeg kan bruke bloggen min for å se hvordan jeg selv har det. hvis jeg legger ned ordentlig innsats i tekst og bilder, har jeg det som ofte veldig mye bedre enn når jeg rabler ned noe tilfeldig og trykker på publiser. 


enda bedre kan man si jeg har det dersom jeg baker. for å fotografere og invitere. da jeg totalommøblerte rommet i påsken, fant jeg noen plastekser jeg hadde spart på. det betydde at jeg måtte lage cookies. god knows why. men det var eneste logiske ting å gjøre, og det føltes fantastisk. 



til 24 cookies trengs;
170 gram mykt smør
300 gram brunt sukker
1 egg

200 gram hvetemel
2 ts bakepulver
1/2 ts salt
1/2 ts kanel
1/2 ts kardemomme
1/2 ts vaniljepulver

grovhakket sjokolade eller annet godt du vil ha i


1. rør smør og sukker fluffy, det tar kanskje fem-seks-syv minutter med kjøkkenmaskin

2. bland mel, bakepulver og krydder i en bolle



3. ha egget i smørsukkerblandingen og miks i noen minutter til 

4. hell i alt det tørre og miks til alt er godt blandet


5. ha i sjokoladebiter og bland alt godt sammen


6. da har du en cookiedeig som smaker helt fantastisk. ha den i en bolle, kle den med plastfolie og sett den i kjøleskapet i en halvtimes tid.

7.  sett ovnen på 160 grader (varmluft).


8. kle to stekebrett med bakepapir og lag 12 spisesjestore klumper på hvert. stek dem i 10 minutter midt i ovnen. la dem ligge på stekebrettet fem minutter etter du har tatt dem ut av ovnen før du flytter hele bakepapiret over på en rist og lar dem avkjøles helt. 

god helg!

5 kommentarer:

  1. mmm, ser skikkeleg gode ut!
    god helg til deg også.

    SvarSlett
  2. kjærlighet og sjokolade <3
    må lage sånne sjøl!:p

    SvarSlett
  3. Nam! Perfekt søndagskos! Denne oppskriften må jeg spare! :)

    SvarSlett
  4. de så utrolig gode ut! du er flinkkkk. skal prøve dem neste uke kanskje, for da må jeg bake til kakesalg, høhø.

    SvarSlett
    Svar
    1. oh, you should. mange folk har sagt de er gode. og så er de enkle. god baking!

      Slett

❦ nature is a language, can't you read?