lørdag 20. april 2013

quinoagrøt.


quinoa er et vidunderkorn. det inneholder alle de essensielle aminosyrene og er i tillegg en utmerket kilde for magnesium, jern og kalium. og som andre korn, kan det brukes til omtrent alt; erstatning for ris, i brød og bakverk, i supper eller i grøt. for eksempel.

quinoagrøt er sykt godt. og mettende. 'herregud, er det mulig å bli mett av så lite grøt?' husker jeg at jeg tenkte første gang jeg lagde det. og ja, det går hvis det er quinoagrøt (i motsetning til for eksempel, kremt, risgrøt). 

til én porsjon trengs;
0.5 dl quinoa (50 gram)
2.5 dl væske (for eksempel 1 dl melk + 1.5 dl vann)

noe digg å ha i, for eksempel linfrø og rosiner.
noe godt å ha på, for eksempel kanel og blåbærsyltetøy, friske bær eller nøtter.
bare fantastien setter grenser og alt det der.

slik gjør du;
skyll quinoaen i kaldt vann. kok opp sammen med væske og la det småkoke under omrøring til ønsket konsistens. det tar typ 15 minutter. 


2 kommentarer:

  1. hvordan er prisen og tilgjengeligheten til quinoa i norge i forhold til f.eks. havregryn (som finnes i alle matbutikker, typ)?

    SvarSlett
    Svar
    1. uten at jeg har gjort alt for mye research, vil jeg si; litt vanskeligere å få tak i og litt (mye) dyrere. tror det koster rundt 40-50 kroner for 500-ish gram på litt større matbutikker (typ obs! og meny). men så har vi jo helsekost og innvandrerbutikker også, da. hurra.

      Slett

❦ nature is a language, can't you read?