søndag 14. april 2013

cookies uten brunt sukker.


jeg har tidligere erfart at man lett kan få lyst til å bake cookies selv om man ikke har brunt sukker i kjøkkenskapet. forrige gang jeg forsøkte å lage cookies med kun hvitt sukker, ble resultatet så som så (og det kan man jo lese på linken, om man vil). denne gangen ville jeg få det til. det gjorde jeg.

 til 24 cookies trenger du;
150 gram mykt smør
200 gram sukker
1 egg
100 gram hvetemel
50 gram havremel
50 gram havregryn
1 ts natron/bakepulver
1 ts vaniljesukker
grovhakket sjokolade (jeg brukte én plate)

og slik gjør du;
1. rør smør og sukker hvitt og fluffy.
2. rør egget inn i smørblandingen.
3. bland så det tørre i.
4. vend til slutt inn grovhakket sjokolade.
5. ha deigen i en bolle med plast over og sett i kjøleskapet en halvtime.
6. kle to stekebrett med bakepapir og lag 12 spiseskjestore klumper på hvert.
7. stek på 160 grader (varmluft) i ti minutter.
8. avkjøl på rist.

nå har både roomie, en venn i oppgaveskrivemodus og en venn i eksamensmodus alle gitt dem godkjenning. det er vel et godt tegn?


nå står jeg og koker en ny dose byggrynsgrøt mens jeg koser meg med en nytraktet kaffekopp. det finnes så mange fordeler meg lange morgener, altså. (krysser alle fingre for at grøten ikke brenne seg). 

2 kommentarer:

  1. d blir kveldsfordrive! :D
    (i tillegg til oppgaveskriving så klart, e flink!)

    SvarSlett
    Svar
    1. blæ på deg. flinke folk, altså. blæææææ.
      ps; jeg ønsker meg julekaramelloppskrift?

      Slett

❦ nature is a language, can't you read?