torsdag 2. mai 2013

aprikoshavregrøt.

grøt, altså.

utallige kombinasjoner når man først forstår at grøt er mer enn risgrøt til jul og tørr havregrøt når man er fattig student. denne oppskriften har vært en favoritt helt siden første gang jeg lagde den for flere år siden. i motsetning til havregrøten jeg hadde spist frem til da, var den så lett og sommerlig. det er den strengt talt fremdeles. (og pst; ikke la deg skremme av youghurten - du kommer ikke til å angre).


til én porsjon trenger du;
2.5 dl vann
litt kruskakli
kanel&kardemomme
2 tørkede aprikoser, grovhakket
5 hasselnøtter, grovhakket
1 ts solsikkekjerner
1 dl lettkokte havregryn
1 fruktyoughurt (jeg bruker yoplait dobbel o % mango/fersken/pasjonsfrukt)


slik gjør du;
kok opp vannet sammen med kli, aprikoser, hasselnøtter, solsikkekjerner og krydder. la det småkoke i sånn fem minutter før du har i havregrynene. rør rundt og la det småkoke til den har konsistensen du vil ha. ha grøten i en skål og hell youghurt over. 

jeg skal helt ærlig si jeg var over middels skeptisk til å blande varm grøt med kald youghurt første gang jeg prøvde, men det er seriøst et av de beste triksene -noensinne-. herlig og forfriskende, spesielt sammen med frukt- og nøttebitene i grøten. mmm. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

❦ nature is a language, can't you read?