søndag 7. oktober 2012

tapas; håndpaier & focaccia

spleisetapas er råpraktisk. det er enkelt, godt og merkverdig uforutsigbart. uansett om man er mange eller få (eller ikke har noen anelse om hvor mange man kommer til å bli rundt), blir det nok mat. det er i alle fall sikkert. søster og jeg var invitert til tapas i går, og bestemte oss for å lage 1) små paier og 2) focaccia. samarbeid er fint. her kommer oppskriftene;

håndpaier med tomat, mozarella & oliven
til 12 paier trenger man

paideig
4 dl siktet hvetemel
2 dl sammalt hvetemel
1 ts bakepulver
1/2 ts salt
4 ss rapsolje
vann

fyll
(som man såklart kan mikse og trikse med så mye man vil)
7-8 tomater
1/2 løk
olivenolje
1 dl sorte oliven
1 egg
krydder
revet ost, for eksempel mozarella

fremgangsmåte

1. sett ovnen på 200 grader. kutt opp tomatene i firkanter, størrelse typ 1 x 1 cm. grovhakk løken. ha tomat og løk på en bakepapirkledd plate. drypp olivenolje over og krydre med salt&pepper, og evt. annet krydder du måtte ønske (basilikum, for eksempel). ha et nytt bakepapir over og sett brettet i ovnen. la det steke i 30 minutter.



2. lag paideigen ved å blande det tørre sammen, ha så i oljen og til slutt i så mye vann at deigen blir glatt og smidig. del deigen i 12 like store biter, trill dem til kuler og kjevle dem ut til rundinger med en diameter på rundt 10 cm. 



3. ha paibunnene i former. jeg brukte et muffinsbrett med bakepapir i.

4. skjær oliven i skiver. når tomat&løk-blandingen er ferdig i ovnen, har du de i en skål sammen med oliven, krydder og et lett vispet egg. bland det sammen og fordel fyllet i de tolv paibunnene. dryss ost på toppen.


5. stek paiene på 200 grader i 30 minutter, til osten er gyllen og paibunnen har fått en fin farge.  



focaccia
jeg kan fremdeles ikke bake focaccia. flaks for meg/oss at søster var på besøk, slik at hun kunne bake. oppskriften finner du her, på gamlebloggen. jeg har nemlig vært så heldig å få fremgangsmåten hennes i detalj slik at jeg en gang kanskje kan være så heldig å lykkes med bakingen, jeg også. 




1 kommentar:

❦ nature is a language, can't you read?