onsdag 24. oktober 2012

peanøttkjeks

da jeg lagde chocolate peanut butter cake, hadde jeg litt ekstra peanøttsmør. og om sant skal sies; jeg er ikke spesielt glad i peanøttsmør. i alle fall ikke på brødskiven. så hva ble det i stedet? jo. kjeks. og vet du hva? de var så myke at de smeltet på tungen. det er ikke ofte jeg opplever når jeg spiser kjeks. nam.



til 18 kjeks trenger man;
265 gram hvetemel
1 ts natron
110 gram mykt smør
65 gram peanøttsmør
100 gram melis
60 gram brunt sukker
1 ts vaniljeekstrakt
1 egg
evt. grovhakket sjokolade og peanøtter

fremgangsmåte;
sett ovnen på 200 grader.
ha smør, peanøttsmør, melis, brunt sukker og vaniljeekstrakt i en kjøkkenmaskin og visp til det er fluffy. 
bland mel og natron sammen og ha det gradvis i kjøkkenmaskinen. bland godt mellom hver gang.
vend til slutt inn sjokolade og peanøtter. 
fordel deigen i 18 klumper på bakepapirkledde stekebrett.
stek dem i 10 minutter. 
avkjøl på rist. 

ettersom de var så sykt myke, falt fra hverandre og smeltet på tungen (herregud, jeg kommer ikke over det), holdt vi en knapp på å servere dem sammen med vaniljeis. vellykket. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

❦ nature is a language, can't you read?