onsdag 12. september 2012

ostekake med bringebær

det er tid for ny kake. denne lagde jeg i august. sommer og bær, det må være en av de beste kombinasjonene jeg vet om. tidligere i sommer fantaserte jeg om høye ostekaker fylt med bringebær og med bringebærgelé på toppen. da jeg endelig kom hjem til et skikkelig kjøkken, gjorde jeg i stedet et jomfruforsøk på stekt ostekake, sånn for erfaringens skyld. dette ble resultatet;



kjeksbunn
200 gram kjeks (gjerne 150 gram kjeks + 50 gram frokostblanding)
5 ss sukker
2 ts kanel
5 ss smeltet smør

ostekake
600 gram philadelphia
150 gram sukker
4 egg
frøene fra 1/2 vaniljestang
saften fra 1 lime
150 gram bringebær

rømmelokk
3 dl rømme
3 ss sukker
frøene fra 1/2 vaniljestang




fremgangsmåte:
sett ovnen på 175 grader.

kjeksbunn: kjør kjeksen til smuler, og bland inn sukker og kanel. kna inn smøret til en tørr deig. ha kjeksdeigen i en kledd springform og stek i 10 minutter.

sett ovnen på 145 grader.

ostekake: ha kremosten i en mikser og kjør til den er fløyelsmyk. ha gradvis i sukkeret på lav hastighet. tilsett frøene fra vaniljestangen og saften fra limen. bland godt. ha så i ett og ett egg, og rør godt mellom hver av dem. vend til slutt inn bringebærene med en slikkepott. ha røren over kakebunnen og stek i cirka 50 minutter.

rømmelokk: bland rømme, sukker og vaniljefrø sammen. hell blandingen over den varme kaken. sett i kjøleskap for avkjøling, gjerne til neste dag.

2 kommentarer:

❦ nature is a language, can't you read?