søndag 30. september 2012

bananbrødkake

jeg hører på tre, kanskje fire, sanger på repeat mens jeg går til og fra sykehuset på morgenen, på kvelden, og kjenner høstluften i ansiktet, luktene i neseborene mine. strikker votter som om det var det eneste som teller. trener litt, spiser smågodt og sjokolade. drikker kaffe til frokost/lunsj/tidsfordriv og tenner stearinlys overalt.

nå har jeg bakt bananbrødkake. det skulle egentlig være et brød. men det ble så godt at det kanskje burde kalles en kake i stedet. jeg slenger på med begge deler.


du trenger:
3 bananer
1 egg
70 gram olje
70 gram brunt sukker
1/2 ts vaniljepulver (eller 1 ts vaniljesukker)
1 ts bakepulver
1 ts kanel
1/4 ts kardemomme
1/4 ts salt
200 gram hvetemel
50 gram sesamfrø
evt. litt revet/fhakket mørk sjokolade

og såher gjør du:
sett ovnen på 175 grader. skvis bananene sammen i en bolle. ha i egget og sukkeret og blant det sammen. ha i alt det tørre og rør godt. sesamfrøene (og sjokoladen) til slutt. ha det i en brødform og stek i 40 minutter. 



kjempelett & knasende godt (bokstavelig talt, sesamfrøene lager fest i munnen). 
og som alt annet; bananbrødkake blir enda bedre sammen med sjokolade(pålegg). spesielt når det er varmt.

håper du har en kjempeflott søndag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

❦ nature is a language, can't you read?