tirsdag 28. august 2012

blåbærsmuldrekake




jeg er egentlig ikke sikker på hva den beste norske oversettelsen på blueberry crumb cake er. blåbærsmuldrekake er nesten så slitsomt å si at jeg har pustevansker når jeg til slutt har klart å få ut ordet. og så er jeg alltid nødt til å si det minst to ganger. ikke nok med det, så begynner jeg å le når folk ikke forstår hva jeg sier. det gjør ikke ting noe lettere, så jeg ender som oftest opp med å si; kake. blåbær. deig

kaken smaker nå det samme uansett. blåbær og friskt. det er forresten også godt å bruke andre bær i stedet for blåbær. i fjor lagde jeg med bringebær som en del av førsommerens spis-ut-av-fryser-prosjekt, og det var særdeles vellykket. 

kaken er fantastisk enkel å lage, krever ikke fancy utstyr eller mye tid. det eneste du må kunne ofre, er å grise til hendene litt, men håper jeg virkelig det er verdt.

dette er det du trenger til en springform eller liten langpanne:
  • 1 liter blåbær
  • saften og skallet fra 1 sitron
  • 2.5 dl mykt smør
  • 1 egg
  • 4 ts maisstivelse
  • 1/4 ts salt
  • 1 ts bakepulver
  • 4 dl sukker
  • 7.5 dl mel
1. sett ovnen på 190 grader
2. ha 2.5 dl sukker, mel og bakepulver i en bolle og rør godt sammen
3. ha i salt og sitronskall, bland godt
4. ha i egg og smør (det går fint an å bytte ut smøret med olje, men da holder det med 2 dl (og det smaker jo ikke like godt)). kna det sammen til en deig. deigen skal være smuldrete, men holde seg sammen når du klemmer den i hånden
5. press halvparten av deigen ned i formen og pass på at det dekker bunnen godt
6. bland sammen resten av sukkeret, maisstivelsen og sitronsaften til en klumpfri saus
7. vend forsiktig inn blåbærene
8. ha blåbærmassen over deigbunnen og strø resten av deigen over
9. stek kaken i 45 minutter

serveringstips: nystekt kake med vaniljeis. mmm..

(her er forresten oppskriften fra gamlebloggen med mer detaljert fremgangsmåte)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

❦ nature is a language, can't you read?