søndag 10. mars 2013

easy-peasy pekanbrownie.

jeg fikk pappa til å kjøpe en pose pekannøtter fordi jeg egentlig ville lage biscotti. så fant jeg ut at jeg heller ville lage pekanpai, men så orket jeg ikke det. i stedet ble det pekanbrownie, av typen enkel & rask. nå angrer jeg egentlig litt på at jeg ikke lagde biscotti allikevel. for det er det jeg har aller mest lyst på.


her er oppskriften;

170 gram smør
170  + ca 100 gram mørk sjokolade
ca 100 gram + ca 100 gram pekannøtter
140 gram mel
1/4 ts salt
1/2 ts bakepulver
1 dl brunt sukker
1 dl hvitt sukker
1 dl melis
1/2 ts vaniljepulver
4 egg

1. sett ovnen på 175 grader. kle en springform eller en liten langpanne med bakepapir.
2. bland sammen mel, salt og bakepulver i en bolle. la bollen stå og vente.
3. smelt smør i en kjele og ha i 170 gram grovhakket sjokolade slik at alt smelter. 
4. når blandingen er helt jevn, har du gradvis i sukkeret og visper til alt er godt blandet sammen.
5. ha i vaniljepulveret og så ett og ett egg. bland godt mellom hvert av dem.
6. ha melblandingen i resten av røren i tre-fire omganger. 
7. vend til slutt inn grovhakkede pekannøtter og sjokolade.
8. ha røren i formen & pynt med pekannøtter på toppen.
9. stek i typ 25-30 minutter i ovnen. den skal helst ikke være helt stekt når du tar den ut.
10. avkjøl litt (eller spis varm, spisevarmerbestmmmm).


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

❦ nature is a language, can't you read?